вівторок, 16 вересня 2014 р.

Виховний захід до 200-річчя з дня народження Тараса Григоровича Шевченка "Шевченко-художник"

«Благословенна хай буде година і тая хата, і село,
що Україні принесло найбільшого з великих сина»
Обладнання: автопортрет Тараса Шевченка, виставка його малюнків, ілюст-рацій до творів поета, аудіозаписи пісень «Шлях до Тараса», «Бандуристе, ор-ле сизий», електронні презентації «Шевченко-художник», «Малярство Шевчен-ка», «Великі українці. Тарас Шевченко», фрагменти фільмів про Шевченка, проектор, екран.
                                                        ЕПІГРАФ
                                              У білі ночі Йшов у Літній сад,                                                                                                    
                                              Спішив сюди із трепетом у серці,                                                                                      
                                             Ніс довгі пензлі й фарби у цеберці,                                                                                
                                             Щоб вранці, не вертаючись назад,                                                                                                                                                                          
                                             Іти і домальовувать плафони...                                                                                                          
                                             Щоб міг він тут, невільник-малярчук,                                                                                                                                                            
                                              Після роботи аркуш брать до рук                                                                                                        
                                              І малювати, і писать.
                                                                                                           А. Кацнельсон.

Учитель. Кожний великий народ мас свої знакові постаті. Для Англії — це Байрон, для Німеччини — це Гете, для Польщі — Міцкевич, для Росії — Пуш-кін, для України — Шевченко.
Бо пам'ятайте, що на цій планеті,
відколи сотворив її Пан-Бог,
Ще не були епохи для поетів,
але були поети для епох.
Ці слова Ліни Костенко засвідчують велич Тараса Шевченка. Поета, Худож-ника і Пророка, який простуючи крізь століття в сьогодення, начебто стає су-часником і співучасником наших діянь. Для справжніх геніїв час не вимірюєть-ся датами народження і смерті. їхні ідеї і творче надбання перебувають поза часом, вони безсмертні.
Ведучий 1. «Кожному з нас дана благодать у міру Христового дару» (Пос-лання апостола Павла). Є люди, яких Бог обдарував не одним даром. В історії світової культури є чимало прикладів, коли людина виявляє талант у різних видах мистецтва. Багатогранністю генія уславились титани епохи Відродження Леонардо да Вінчі, Рафаель, Мікеланджело. Вони були і скуль¬пторами, і живо-писцями, і поетами.
Ведучий 2. Пізніші епохи також народжували різнобічно обдарованих мит-ців. Не можна не згадати англійського поета, художника, гравера Уїльяма Блейка, творчість якого як художника невіддільна від його поезії. Цікавими бу-ли малярські спроби українських письменників Михайла Коцюбинського, Па-наса Мирного, Лесі Українки.
Ведучий 3. Твори Тараса Шевченка дали можливість його співвітчизникам побачити в ньому геніальну людину. Сучасники усвідомлювали особливий тип художнього обдарування митця, вважаючи його «троїстим пое¬том — слова, пензля і співу» (П. Куліш)
Ведучий 1. Шевченкове слово... Воно рідне і мінливе, як людське життя. У ньому правда, добро і краса. Та Шевченко-художник не менш талановитий від Шевченка-поета. Тарас Григорович Шевченко як художник займає одне з най-почесніших місць в українському образотворчому мистецтві. Він був одним із перших художників, які прокладали новий реалістичний напрям, основополо-жником критичного реалізму в українському мистецтві. Загальновідомо, що Шевченко був одним із зачинателів і першим видатним майстром офорту у віт-чизняному мистецтві. Сам він прекрасно володів усіма відомими тоді засобами графічного зображення. З його мистецької спадщини збереглося 835 творів живопису і графіки. Є дані про 270 втрачених і досі не знайдених мистецьких творів.
На екрані — автопортрет Тараса Шевченка.
Лунає пісня «Шлях до Тараса» у виконанні Василя Зінкевича.
Демонстрація електронної презентації фільму«Тарас Шевченко. Образотворче мистецтво».
Ведучий 2. Здібності до малювання виявилися в Тараса ще з дитинства. У спогадах родини Шевченка є чимало свідчень про те, що настінне малювання, вишивки будили в нього пристрасть до створення власних малюнків. А коли він почав учитися в дяківській школі, ця пристрасть розвинулась ще сильніше.
Ведучий 3. Обдарований від природи хлопчина рано відчув тягу до малю-вання. Ще змалку крейда і вуглинка були для нього неабиякою радістю. Усе ними малює: стіни, лави, стіл у хаті та на подвір'ї, у себе й у гостях. Якось прийшла сестра Катерина з панщини і не впізнала своєї хати: візерунками роз-мальовані стіни, долівка і навіть призьба. Хлопець любив зображувати птахів, звірів, людей. Коли юний художник намалював п'яного дяка, то був ним пока-раний.
Ведучий 1. Бажаючи оволодіти мистецтвом живопису, він звертається до шляхетних дяків-живописців які в основному заставляють прислужувати їм. Талант художника проявився рано, значно раніше, ніж талант поета. Якщо пе-рші літературні спроби припадають на 1836-1837 роки, то найбільш ранній малюнок, що дійшов до нас і відомий під назвою «Погруддя жінки», датова¬ний самим автором ще 1830 року. З цієї юнацької роботи і розпочалась твор¬чість видатного художника.
Ведучий 2. У 1832 році Шевченко почав працювати в майстерні В. Ширяєва.
Проектується малюнок «У майстерні Ширяєва».
Шевченко виділявся своєю майстерністю серед інших учнів. Через не¬стачу денного часу і заклопотаність, бажання стати справжнім художником, змушу-вало Шевченка в білі ночі виходити в Літній сад і змальовувати статуї. Тут від-булася перша зустріч Тараса зі своїм земляком — художником Іваном Сошен-ком.
Демонструються роботи Шевченка того часу.
Ведучий 3. Сошенко зацікавився обдарованим юнаком і вирішив допомогти художнику-початківцю на його тернистому шляху. Він давав Тарасові поради і консультації, а потім знайомив з видатними діячами російської і української культур (Карлом Брюлловим, Василем Григоровичем, Олексієм Венеціановим, Василем Жуковським, Євгеном Гребінкою), спільними зусиллями яких талано-витого кріпака було викуплено з кріпацтва.
Демонструється портрет В. А. Жуковського роботи Карла Брюллова, на ви-ручені гроші від продажу якого Шевченка було викуплено з кріпацтва.
Ведучий І. Карл Брюллов став учителем молодого Шевченка. У повісті «Ху-дожник» автор пише: «В одно прекрасное утро я его представил Карлу Вели-кому. Восторг его был неописуемый, когда Брюллов ласкаво и снисхо-дительно похвалил рисунки. Я в жизнь мою не видал веселе, счастливее че-ловека, как он был в продолжении нескольких дней».
Ведучий 2. Звільнення з кріпацтва дало право Шевченку вступити до Акаде-мії мистецтв в Петербурзі. Він став одним з найулюбленіших учнів Брюллова. Тарас переходить і класу в клас у числі кращих учнів. У малярстві він робить дедалі помітніші успіхи. За час навчання в академії його тричі нагороджують срібною, а потім золотою медалями за малюнки з натури і живописні твори. Тарас малює в основному аквареллю.
Проектуються акварельні роботи.
Мистецтвознавець. Акварель — живописний твір, виконаний водяни¬ми фа-рбами.
Ведучий 3. У той же час художник опановує й техніку олійного живопису.
Мистецтвознавець. Олія — техніка живопису з використанням олійних (мас-ляних) фарб.
Проектуються олійні живописні роботи Шевченка, зокрема виконаний олією портрет Ганни Закревської.
Ведучий 3. В академії мистецтв Шевченко опановує техніку гравюри, робить граверні портрети Суворова, Кутузова, Барклая-де-Толля, а також виконує гравюру «Король Лір», витравлену за допомогою гальванотехніки.
Проектуються портрети полководців роботи Т. Шевченка.
Мистецтвознавець. Гравюра — відтиск гравірованої дошки чи пластини.
Ведучий 1. Тарас мріяв поїхати в казкову Італію. Щоб познайомитися із все-світньо відомими шедеврами малярства, скульптури і архітектури. Та академія послала іншого, а власних коштів на таку подорож у Шевченка, звісно, не бу-ло. Друга заповітна мрія — повернутися назавжди в Україну. Тарас сумує за рідним краєм.
Хочеться хоч подивитися
На свій край на милий!
На високії могили!      
На степи широкі!
Звучить пісня «Зоре моя вечірняя».
Ведучий 2. У 1843 році Тарас Григорович нарешті приїхав в Україну Під час подорожі, любов до рідного краю наштовхнула його на створеним цілої серії картин. Уміння інтерпретатора історії Шевченко виявив у трьох офортах серії «Живописна Україна», на яких відображено історичні місця, побут і при-роду країни. Повертаючись в Петербург, він завершує навчання в Академії, видає за власні кошти альбом під назвою «Живописна Україна».
Мистецтвознавець. Офорт — різновид гравюри на металі, котрий дозволяє отримувати відтиски з друкарських форм, які попередньо оброблені кислота-ми.
Ведучий 3. Згодом, навесні 1845 року, Шевченко повертається в Украї¬ну і знаходить роботу в Київській археологічній комісії. Художникові довелося по-бувати у різних місцях України, де він змальовував й описував істо¬ричні пам'я-тки. З часу подорожей залишило чимало акварелей, простих і природних за своїми сюжетами. У 1845-1847 роках Тарас Григорович створив низку портре-тів, які переконливо свідчать про зростання художника, при поглиблення пси-хологічної характеристики образів.
Проектуються портрети, виконані Шевченком.
Ведучий 1. Саме портретам належить велике місце в доробку митця. Тарас Шевченко працював над ними ще кріпаком. В Академії продовжував роботу в цій галузі. Художник став одним із відомих і популярних портрети¬стів. Ство-рені ним образи відзначаються невимушеністю, відсутністю наряд¬ності, вдалою бадьорістю і свіжістю барв.
Ведучий 2. Шевченко зробив великий внесок у розвиток побутового жанру і став його основоположником в українському мистецтві. Особливо хвилювало художника підневільне, часто трагічне становище жінки. Подо¬рожуючи Украї-ною, митець відвідує місця, дорогі його серцю, робить зама¬льовки.
Проектуються репродукції картин «Селянська родина», «Хата батьків у Ки-рилівці»
Мистецтвознавець. Творчість Шевченка-художника була надзвичайно бага-тогранною. Не без успіху він виступає і як жанрист, і як пейзажист, на¬решті, як майстер портрета. Одночасно він показує свою майстерність і в техніці олійно-го живопису, акварелі, рисунка і навіть офорта.
Ведучий 3. Надзвичайно хвилюють роботи художника, виконані під час пе-ребування на західній Україні. «Возвращаясь из Почаева, я зашел в Кременец посмотреть на Королеву Бону и на воздвигавшиеся в то время палаты, или кляштор,  для Кременецкого лицея...» («Варнак»).
Проектується робота «Почаївська лавра з півдня»
Ведучий 1. За участь у Кирило-Мефодіївському товаристві Шевченко був за-арештований і його відправляють рядовим до Оренбурзького окремого корпу-су із забороною писати і малювати.
Оточений наглядачами й шпигунами, у нестерпно тяжких умовах поет про-довжує писати, творити, малювати. Задобрюючи ротного та його прибіч¬ників горілкою, деколи залишав казарму на годину-другу, щоб прогулятися в степу, побути на самоті зі своїми думками.
Проектуються малюнки та ескізи періоду заслання
Мистецтвознавець. Найбільш вражаючим з усього, що створив Шевченко-художник, є його листи «Притчі про блудного сина». Ця серія — ше¬девр Шев-ченка-художника. Такої емоційної напруги, якої досяг тут Шевчен¬ко, такої си-ли виразу, широти узагальнень не було в жодному творі того часу. «Притча про блудного сина» — один з найвищих здобутків у вітчизняному мистецтві XIX століття.
Демонстрація електронної презентації «Тарас Шевченко. Художник з душею поета»
Ведучий 2. В останні роки заслання Шевченко створив значну кількісні сепій. Вони присвячені міфологічним, історичним, літературним темам, які змістом та ідейною спрямованістю були співзвучні настроям Шевченка.
Мистецтвознавець. Сепія — малюнок, виконаний стійкою до дії сонця та по-вітря фарбою коричневого кольору.
Демонструються репродукції картин Т. Шевченка «Самаритянка», «Робінзон Крузо», «Нарцис та німфа Ехо»
Ведучий 3. В останній період творчості Шевченко створив галерею цікавих портретів своїх друзів і знайомих, які відзначаються простотою, надзвичайною виразністю, теплотою та задушевністю...
Проектуються портрети друзів Т. Шевченка.
Після десятилітнього заслання Тарас Григорович повернувся до Петербурга, «зламаний тілом, але не духом... Навіть у тих страшних роках його муза не за-тихала...» (Іван Франко. «Тарас Шевченко»). До останніх хвилин свого життя Тарас Григорович Шевченко працював у своїй майстерні при Академії мис-тецтв. Буквально в ній він і помер.
Мистецтвознавець. Шевченка без перебільшення можна назвати геніальним художником. У його картинах відобразилася вся глибина і самобутність його особистості.
На фоні мелодії «Заповіт» звучать слова В. Коротича:
Я — Шевченко. Я вмер.
Я лежу на порозі майстерні,
І у мене в очах                  
Застигають блакитні вогні.  
Я замовкнув сьогодні навік -
Академік із черні,
І уперше в житті
Стало дуже спокійно мені.
Стало дуже спокійно мені.
Не заб'є мене цар,
На фельдфебеля
рисами схожий.
Не скарає фельдфебель,
Подібний лицем до царів.
В каземати, у карцер
іхто заточити не зможе.
Учитель. Благословенний Богом велет Слова й Духу, він сповна виконав свою місію, засіявши в душу свого народу зерна національного самоусві-домлення, почуття гідності, людинолюбства, прагнення до волі, незалежності, єдності. На найкрутіших поворотах історії нашої держави Шевченко завжди приходить до нас. Але й нам треба знову і знову йти до нього та вбирати в душу його палке Слово.

Немає коментарів:

Дописати коментар