неділю, 9 листопада 2014 р.

Композиція у живопису. Пейзажний жанр. Марина. Створення композиції «Мандри вітрильника».

Мета: поглибити знання про пейзажний жанр; з кольорознавства; розширити        
поняття про марину; вчити передавати плановість зображення; більш детально ознайомити з творчістю І. К. Айвазовського; розвивати вміння аналізувати живописні твори, ознайомити з композицією в жи-вопису,  розвивати навички зображувати природу  в різних станах; формувати вміння передавати у роботі свій настрій; вміння творчо ви-конувати завдання; прививати  любов до природи; виховувати почуття гармонії, естетичне ставлення  до навколишнього світу.
Тип уроку: комбінований.
Техніка виконання: акварельний живопис «по мокрому».
Обладнання: для вчителя: журнал «50 художників І. К. Айвазовський», репродукції картин І. К. Айвазовського  «Буря на Північному морі», «Італійський пейзаж. Вечір»,  «Чорне море»,  аудіо запис шуму морсь-кого прибою, схеми і малюнки вітрильників; «Етюд до – мінор» Ф.Шопена, презентація, створена вчителем до уроку, відео фрагменти із зображенням моря, методичні малюнки; малюнки учнів з методичного фонду.
Для учнів: альбом, акварельні фарби, пензлики, губка, палітра, склянка з водою, простий олівець.

                                                     Море – ласкаве чудо на долонях землі.

Хід уроку
  І. Організаційний момент.
  ІІ.  Актуалізація опорних знань.
 1. Які види образотворчого мистецтва ви знаєте?
 (живопис, графіка, скульптура, декоративно – прикладне)
 2. Які жанри живопису ви знаєте?
 (портрет, натюрморт, пейзаж, анімалістичний, побутовий, історичний,                            
 батальний).
3. Які кольори ви знаєте?
(основні, додаткові).
   4. На які групи поділяються основні і додаткові кольори?
(теплі та холоднів)
5. Назвіть теплі кольори. (жовтий, оранжевий, червоний)
6. Назвіть холодні кольори. (синій, фіолетовий)
7. Які кольори хроматичні та які ароматичні?
(хроматичні – кольори спектру та їх відтінки; ахроматичні – сірий, бі-лий, чорний)
  8.Що таке нюанс? (нюанс – різні відтінки одного кольору).

  ІІІ. Мотивація навчальної діяльності. Бесіда
   Слово вчителя.
  Ви всі, мабуть, любите природу, відпочивати на природі, їздити в подо-рожі і просто милуватися природою. А скажіть, як називається  жанр жи-вопису, в якому зображують природу? (пейзаж)
 А ви любите малювати природу?
 Сьогодні ми будемо говорити про картини, на яких зображена природа. Так, ми будемо говорити про пейзаж, або, як говорять у нас в Україні кра-євид.

IV. Повідомлення теми і мети уроку
 Відповідні записи в зошитах з образотворчого мистецтва
V.  Пояснення нового матеріалу.
Розповідь учителя.
  Пейзаж (від французького: зображення країни) – жанр образотворчого мистецтва, який зображує природу, краєвиди міст і селищ. (записують в зошит)
Залежно від нього, що саме зображено на картині, пейзажі поділяються на міська, сільські, гірська, морські (марини) тощо.
Але яким би не був пейзаж, художник, зображуючи його, завжди передає певний настрій, який згодом знаходять відгук у серцях інших людей. Саме тому пейзажі можуть бути веселими і сумними, ніжними і таємничими, урочистими і тривожними.
Отже, пейзаж – це твір мистецтва, який зображує природу будь – якої місцевості і який виражає думки та почуття художника.
Мабуть, ви помітили, що один і той же куточок природи виглядає по – різному взимку і влітку, вранці і вночі, і навіть об одній порі року та порі дня наш пейзаж може приймати різний вигляд. Особливо це можна помітити спостерігаючи за морем, яке буває ой яким мінливим!
                 Стихіє! Яка ж ти принадливо – різна!
                 Мінлива, грайлива, стрімка й безупинна…
                 То лагідно – ніжна, підступна і грізна,
                 І смерть, і життя в таємничих глибинах!
                                                                   (Л. Ситник)
І це дійсно так. Давайте прослідкуємо за тим, як може змінитися харак-тер моря.
(Учні зачитують вірші)
Запитання до класу.
      - То яким же буває море?
(Ніжним і ласкавим, веселим і спокійним, тривожним і бурхливим, гріз-ним і таємничим)
Розповідь учителя                                                            
І саме таким його зображував на своїх полотнах видатний художник – мариніст Іван Костантинович Айвазовський (1817- 1890). Він був сином купця з містечка Феодосії, що розташоване на узбережжі Чорного моря. Усі найяскравіші дитячі спогади художника були пов’язані з морем, ма-буть, тому він усе своє життя присвятив зображенню моря, вважаючи його своїм справжнім другом.
Навчаючись у Петербурзькій художній академії, Айвазовський досягнув таких успіхів у написанні морських пейзажів, що йому навіть на два роки скоротили строк навчання і нагородили золотої медаллю. У 25 років Ай-вазовський уже мав світову славу, а у 29 – став професором.
Та художник не міг жити без моря. У 31 рік, незважаючи на велику кіль-кість вигідних замовлень у столиці Айвазовський повертається на Батьків-щину, в Крим. Він оселився у Феодосії, в будиночку біля самого моря, де згодом створив найкращі свої твори.
За все своє життя Айвазовський написав близько 6 тисяч картин, голов-ний героєм яких було море. Він часто малював з пам’яті і міг створити ка-ртину лише за дві години! Давайте розглянемо репродукцію найвідомішої його картини «Дев’ятий вал». Цей твір написаний в 1850 р. (звучить аудіо запис)
                            Зелена хвиля, мов із скла,
                             З розгону стали на диби.
                             До неба гребінь підняла
                             Розлючена гора води
                             Й завмерла на коротку мить…        
                             І зараз в прірву полетить,
                            З шаленим ревом, зверху вниз,
                            Розбившись на мільярди бризок.
                                                                 (Л.Ситник)
 Над штормовим океаном встає сонце. І тільки тепер стало можливим розглядіти все, що нещодавно приховував вічний морок. Високо піднімаються гребені розлючених хвиль. Одна з цих хвиль – найвища. Її називають дев’ятим валом. Із страшною силою та гнівом вона намагається роздушити, потопити декілька людей. А вони міцно вчепилася в уламки корабел-ної щогли, намагаючись, будь що, втриматись на ній. Хто ці нещасні люди, як вони потрапили сюди? Що з ними буде?
Ще вчора вранці був ясний, сонячний день. Але ввечері океан захвилювався. Величезні хвилі оточили корабель і дружно кинулись на нього в атаку. Тільки спалахи блискавок освітлювали цей смертельний двобій між кораблем і грозовою стихією. Та сміливці, чиї серця були виповнені мужністю, вирішили не здаватися, не стати здобиччю ненаситного моря. Вони вчепилися в уламки корабельної щогли і поклялися дочекатися рятівного ранку.
Нарешті грім відгримів. Дощ припинився. Вода стала крижаною, і вони дуже змерзли. Але це все дрібниці. Вони витримали. Дочекалися ранку, сонця. Яскраві сонячні промені розквітчали важкі хвилі всіма кольорами веселки. Буря ще напружує свої м’язи. Але ще мить – і будуть зламані останні її зусилля. Шторм відступив перед мужністю людини.
Запитання до класу.
Як ви гадаєте залишаться ці люди в живих чи ні?         (Відповіді дітей)
Слово вчителя: Незважаючи на тривожний червоно – оранжевий колір неба на картині дуже багато зеленого кольору різних відтінків, а, як вважають психологи, зелений – це колір надії. Тому ми з вами віримо, що ці мужні люди обов’язково знайдуть порятунок. І світло та сонце будуть спільниками людської волі.
Але море не завжди буває грізним. Розглянемо репродукції картин І. Айвазовського «Буря на Північному морі», «Італійський пейзаж. Вечір»,  «Чорне море».
(Перегляд репродукцій картин)
А тепер я пропоную вам уявити себе художниками. Перш, ніж виконати творчу роботу, нам потрібні певні знання. Ви вже знаєте про теплі і холодні  кольори, кольорові нюанси, як змішуючи кольори утворити похідні.
А тепер пригадаємо, що називають лінією горизонту?
В живописі, а саме в пейзажі, як і в інших жанрах, обирають щось головне і відносно головного предмета розміщують інші. Правильність цього розміщення називають композицією.
Головний  предмет не обов’язково розміщений посередині аркуша. Наше завдання полопає в тому, щоб правильно розмістити вітрильник на картинні площині, визначити правильне зображення ліній горизонту, при зображенні роботи в кольорі – передати настрій, стан природи.
 Щоб правильно побудувати композицію картини, потрібно визначити скільки простору аркуша буде відведено на небо, а скільки на море.
А де саме буде розміщений вітрильник? (ближче, далі).
 При зображені предметів ближче їх розміри зображують більшим, а чим далі від нас предмети – тим меншими вони нам здаються. А на картинні площині – їх зображають вище або нижче.
              Сьогодні попрацюємо в техніці «по мокрому».  Для цього аркуш паперу разом з рисунком зволожують мочалкою. Фарби для малювання «по мокрому» розводять густіше, ніж для роботи «по сухому», оскільки частина води вже є на папері. Якщо фарба дуже рідка, кольорові плями розпливатимуться. Особливо важливо взяти густішу фарбу при малюванні дрібних деталей.
Живопис, виконаний на мокрому папері, дає можливість передавати ніжні, неповторні кольорові переходи; вся робота виглядає легко і прозоро.
Пам’ятайте: настрій моря потрібно передавати не окремим локальним кольором, а кольоровими сполученнями, насиченими кольором мазками, різними за характером, - спокійними і ніжними, різкими та грубими.

VI. Практична частина уроку.
Звучить аудіо запис. Учні працюють під контролем учителя.

VII. Закріплення нових знань та умінь.
Слово вчителя.
Щоб переконатися, що ви добре зрозуміли тему уроку розгадаємо кросворд.
1
2
3
4
5
6

По горизонталі:
1. Інструмент художника-живописця.
2. В якому місті народився ті створив найкращі свої полотна І.К.Айвазовський.
3. Де зберігаються найвидатніші твори мистецтва?.
4. Який художник присвятив все своє життя зображенню моря?
5. Як називається картина, на якій зображено море?
6. Вид образотворчого мистецтва, основним художнім засобом якого є колір.
Яке слово можна прочитати по вертикалі? Що воно означає?

VIII. Підсумок уроку.
Аналіз робіт, виставлення оцінок.

IX. Домашнє завдання.  
Розглянути репродукції, фотографії морських пейзажів, визначити на-стрій моря, зображеного на них.   

Немає коментарів:

Дописати коментар